Lezen is belangrijk. Het vergroot de woordenschat, stimuleert de fantasie en helpt kinderen zich in anderen te verplaatsen. Op onze school willen we dat kinderen vooral plezier beleven aan lezen — dat ze zich laten meeslepen door verhalen en nieuwsgierig worden naar méér. De Bibliotheek op School (dBos) helpt ons daarbij.
Sinds schooljaar 2024-2025 werken we samen met Bibliotheek Midden-Brabant binnen het programma de Bibliotheek op School. Achterin het grote leerplein is onze schoolbibliotheek te vinden: overzichtelijk ingedeeld in onder- en bovenbouw en geordend op thema. Kinderen zoeken hier zelfstandig boeken uit die passen bij hun interesses. Leerlingen uit de groepen 5 t/m 8 scannen hun boeken zelf in; de jongere kinderen krijgen daarbij hulp van onze vaste biebouders.
Elk jaar worden er nieuwe boeken toegevoegd of vernieuwd, zodat de collectie actueel blijft. Inmiddels heeft elke leerling gemiddeld zeven boeken tot zijn of haar beschikking, dat wil zeggen dat we ca. 2000 boeken hebben. Ook sluiten we de collectie steeds beter aan bij onze thematische lessen met Blink Wereld. Zo bouwen we aan een rijke bron van informatie én inspiratie.
“Het mooiste zou zijn als kinderen elkaar boeken gaan aanraden,” vertelt Koen, een van onze leescoördinatoren. “Dan gaan de boeken in de collectie echt leven, zonder dat je als leerkracht elk boek hoeft te promoten.”
Ook Gea, collega-leescoördinator, ziet hoe belangrijk dit is: “Ik lees zelf graag en veel. Lezen ontspant en leert je tegelijkertijd van alles. Die ervaring gun ik ieder kind. Elk kind heeft wel een onderwerp dat zijn interesse wekt — onze uitdaging is om daar de juiste boeken bij te vinden, zodat lezen iets wordt wat ze wíllen doen.”
Onze lees- en mediaconsulent Grietje van Bibliotheek Midden-Brabant is elke vrijdag op school. Ze helpt bij het actualiseren van de collectie, komt in klassen om boeken te promoten en begeleidt leerlingen bij het kiezen van een passend boek. “Haar repertoirekennis is groot en ze houdt echt van goede jeugdboeken,” vertelt Koen. “Een zeer prettige samenwerking.”
Daarnaast ondersteunt Grietje bij het organiseren van activiteiten als de Kinderboekenweek, de Nationale Voorleesdagen en de Voorleeswedstrijd. Zo blijft lezen niet alleen iets wat moet, maar vooral iets wat leeft op school.
De resultaten van onze jaarlijkse leesmonitor laten zien dat het leesplezier én de leesresultaten groeien sinds de start van dBos. Dat motiveert ons om verder te gaan. “We willen dat praten over boeken gewoon wordt,” zegt Gea. “Dat kinderen enthousiast vertellen wat ze gelezen hebben en ouders dat thuis oppakken.”
Daarom investeren we ook in andere leesbevorderende vormen: interventielezen, stillezen, dagelijks voorlezen en het werken met Lijn 3 in groep 3. Op die manier groeit elke leerling in zijn of haar eigen tempo — maar altijd met plezier in lezen.