Op de Rank is enkele jaren geleden Engels ingevoerd als tweede taal. Vanaf groep 1 komen de kinderen in contact met de Engelse taal.
M.i.v. schooljaar 2020-2021 gebruiken wij hiervoor de methode ‘Stepping Stones Junior’. In het voortgezet onderwijs wordt op bijna 70% van de scholen de methode ‘Stepping Stones’ gebruikt. Hierdoor ontstaat een doorlopende leerlijn vanaf groep 1 van het basisonderwijs tot en met jaar 6 van het VWO.
In de filmpjes die bij de methode horen, acteren en spreken Engelstalige leeftijdsgenoten in herkenbare, Nederlandse situaties. Door middel van liedjes, flashcards en opdrachten gaan de leerlingen aan de slag met de woorden en zinnen.
De methode leert kinderen zich in het echte leven in het Engels uit te drukken.
De eerste vier leerjaren staan in het teken van luisteren en spreken. Vanaf groep 5 komt hier ook de leesvaardigheid bij en in groep 6 starten de leerlingen met de schrijfvaardigheid.
Total physical response
Uit onderzoek blijkt dat je een taal makkelijkere leert als je daarbij zoveel mogelijk lichaamsfuncties inschakelt: total physical response. Kinderen gebruiken niet alleen hun oren, hun stem en hun ogen bij het leren van Engels, maar zelfs hun hele lichaam.
Om de kwaliteit en de doorlopende leerlijn voor het vak Engels te borgen, is er een coördinator Engels aangesteld die dit proces begeleidt en leidt. Juf Janneke heeft deze taak.